Mata Pelajaran : Ibadah
Tajuk : Rukun Solat
Tarikh : 18 April
2012
Masa : 8.15 –
8.45 pagi (30 minit)
Kelas : Tahun 4
Bilangan Pelajar :
30 orang murid
Strategi / Kaedah :
Berpusatkan guru dan murid.
Hasil Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, murid-murid dapat:
1)
Menyebut pengertian solat.
2)
Menyatakan erti rukun.
3)
Menyebut erti rukun solat.
Pengetahuan Sedia ada :
Murid pernah mendengar kalimah solat dan rukun.
KBKK : Menjana idea, menilai, membuat
urutan dan membuat kesimpulan.
Penerapan Ilmu :
Kesihatan dan moral
Penerapan Nilai :
Taat, istiqamah, teliti, beradab dan taqwa
Bahan Bantu Mengajar :
1) Komputer.
2)
Pemancar LCD
3) Papan putih / marker pen
4) Buku teks
5)
Lembaran kerja
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(3
minit)
|
Gambar
sebuah bangunan
|
Memberi
salam dan meminta murid membaca doa.
Menayangkan
kepada murid gambar sebuah bangunan dan meminta murid membuat ulasan.
Mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk dan isi pelajaran yang akan diajar melalui soal
jawab.
|
Menjawab
salam guru dan membaca doa beramai-ramai.
Memerhati
gambar dan membuat ulasan berdasarkan apa yang dilihat.
Menjawab
pertanyaan guru tentang pentingnya struktur tiang dalam pembinaan sebuah
bangunan. Tiang pada bangunan diumpamakan solat dalam Islam.
|
KBKK:
Pemikiran reflektif
ILMU:
Sains
Nilai
: Taat perintah Allah
BBM:
Komputer
Pemancar
LCD
|
Langkah
1
(7
minit)
|
Pengertian
Solat. Solat ialah beberapa perkataan dan perbuatan yang dimulai dengan
takbiratul ihram dan disudahi dengan salam mengikut syarat-syarat tertentu.
|
Guru
menyoal murid tentang pengertian solat.
Guru
menayangkan pengertian solat melalui Slide power point.
Meminta
murid membaca pengertian Solat berpandukan slide yang ditayangkan.
|
Menjawab
soalan guru tentang makna solat.
Melihat
dan mendengar penerangan guru.
Murid
membaca pengertian solat dengan bimbingan guru.
|
KBKK:
Menjana idea
ILMU:
Nilai
: Taat perintah Allah
BBM:
Komputer
Pemancar
LCD
|
Langkah
2
Penstrukturan idea
( 6 minit )
|
Pengertian
Rukun.
Rukun
ialah sesuatu perkara yang mesti ada dan dilakukan dalam tiap-tiap amalan.
|
Meminta
murid – murid membaca makna rukun dengan cara merujuk buku teks.
Meminta
murid membaca melalui slide dan penerangan guru tentang pengertian rukun.
Meminta
murid menyebut contoh amalan lain dalam Islam yang melibatkan rukun
|
Merujuk
buku teks dan membaca secara individu.
Membaca
dan mendengar penerangan guru.
Mnyebut
contoh – contoh amalan dalam Islam yang mengandungi rukun
|
KBKK:
Menjana
Idea
ILMU:
Bahasa Melayu
NILAI:
Taat
BBM:
Buku
teks
Komputer
Pemancar
LCD
|
Langkah 3:
Aplikasi
Idea
(
7 minit)
|
Pengertian
Rukun Solat.
Rukun
Solat ialah perkara-perkara yang wajib dilakukan semasa mengerjakan solat,
jika ditinggalkan tidak sah solat itu.
|
Meminta
murid menyebut pengertian rukun solat melalui pengetahuan sedia ada murid.
Meminta
murid membaca slide dan penerangan guru tentang Rukun Solat.
|
Beberapa
murid menyebut pengertian rukun solat
mengikut fahaman masing-masing.
Membaca
secara mengikut bacaan wakil setiap kumpulan
|
KBKK:
Menilai
Ilmu:
Moral
NILAI:
Bertaqwa
BBM:
Komputer
Pemancar
LCD
|
Langkah 4:
Penilaian
(
5 minit)
|
Latihan
bertulis:
1.Membulatkan
jawapan yang betul pada soalan objektif berbentuk aneka pilihan.
|
Mengedarkan
lembaran kerja kepada murid dan meminta murid menjawabnya
Memantau
murid menjawab soalan dan memberi bimbingan sekiranya diperlukan.
|
Menerima
lembaran kerja dan menjawab soalan secara individu.
|
KBKK:
Mengenal
pasti dan membanding beza.
ILMU:
Moral
NILAI:
Teliti
BBM:
Lembaran
kerja
|
Langkah 5:
Penutup
(2 minit)
|
Kesimpulan
1.Pengertian
solat.
2.Pengertian
Rukun.
3.Pengertian
Rukun Solat.
|
Meminta
murid-murid menyebut pengertian solat,rukun dan rukun solat.
|
Menyebut
pengertian solat, hukum dan rukun solat.
|
KBKK:
Membuat
urutan
ILMU:
Pendidikan
Jasmani
NILAI:
Yakin
dan Takwa
|
REFLEKSI:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (unit 2)
Mata Pelajaran :
Ibadah
Tajuk :
Rukun Solat
Tarikh :
22 April 2012
Masa :
9.15 – 9.45 pagi ( 30 minit )
Kelas : Tahun 4
Bilangan Pelajar :
30 orang pelajar
Strategi / Kaedah :
Berpusatkan guru dan pelajar
Hasil Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, pelajar dapat :
1) Menyebut dalil diwajibkan solat
2) Menyebut rukun-rukun solat
3) Menyatakan bahagian rukun solat.
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid pernah melakukan solat.
KBKK :
Menjana idea, menilai dan membuat urutan.
Penerapan ilmu :
Kesihatan, Moral
Penerapan Nilai :
Bertaqwa, beradab dan taa
Bahan Bantu Mengajar :
1) Komputer
2) Pemancar LCD
3) Papan putih / marker pen
4) Lembaran kerja/ buku latihan
5)
Buku teks.
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
|
Guru
|
Pelajar
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
Langkah 1
( 5 minit)
|
Gambar pokok
Dalil diwajibkan solat.
|
Memberi salam dan meminta
pelajar membaca doa.
Memperdengarkan nasyid lagu
“Sepohon kayu” kepada murid.
Menyoal murid dan mengaitkan jawapan
pelajar dengan tajuk yang akan dipelajari melalui soal jawab.
Memperdengarkan bacaan dalil diwajibkan solat mela lui
pemancar LCD.
Menulis ayat di papan putih dan meminta murid membaca
mengikut bacaan guru.
|
Menjawab salam guru dan membaca
doa beramai-ramai.
Mendengar lagu nasyid sambil menghayati senikata lagu.
Menjawab soalan guru dan
memberi ulasan berdasarkan pandangan masing-masing.
Mendengar dan mengikut secara
perlahan-lahan.
Membaca dengan mengikut bacaan
guru secara berulang.
|
KBKK:
Pemikiran refleksi
ILMU:
Moral
NILAI:
Beradab
BBM:
Komputer
Pemancar LCD
KBKK:
Menjana idea
KBKK: Menjana Idea
NILAI: Mendengar teliti
ILMU:
Kesihatan
|
Amat bagus rancangan pengajaran ini. Boleh dikongsi
ReplyDeleteTerima kasih atas sokongan.
DeleteSalam ustazah.
ReplyDeleteSaya dah send bahan ini untuk rujukan kawan-kawan. mohon izin dan terima kasih.
Teruskan usaha murni dan terima kasih.
Deletekalau dapat diperbanyakkan lagi, alangkah bagusnya. boleh digunakan sepenuhnya. apapun tahniah
ReplyDeleteInsyaallah.terima kasih.
Delete